2024-03-28T15:52:53Z
https://jdcat.jsps.go.jp/oai
oai:jdcat.jsps.go.jp:00009393
2024-03-18T00:41:35Z
1613031614318
全国大学生調査,2007・2009
Nationwide Survey of University Students, 2007, 2009
【本調査】東京大学 大学経営・政策研究センター
[Main Survey]The University of Tokyo, University Management & Policy Research Center
【追跡調査】東京大学 大学経営・政策研究センター,実査は(株)リベルタス・コンサルティング
[Follow-up Survey]The University of Tokyo, University Management & Policy Research Center, survey carried out by Libertas Consulting, Inc.
SSJ データアーカイブ
Institute of Social Science, The University of Tokyo
SSJDA
Institute of Social Science, The University of Tokyo
制約付きアクセス
restricted access
〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「全国大学生調査,2007・2009」(東京大学 大学経営・政策研究センター)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Nationwide Survey of University Students, 2007, 2009 of the survey, Center for Research on University Management and Policy, The University of Tokyo of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo.
When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Nationwide Survey of University Students, 2007, 2009 of the survey, Center for Research on University Management and Policy, The University of Tokyo of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s).
教育
高等教育
雇用
社会移動と職業移動
若者
EDUCATION
Higher and further education
Employment
Social and occupational mobility
Youth
学部教育の質の高度化が大学改革の課題となっている。また社会変化や入学試験の多様化などをうけて大学生の学習意欲や学力が大きく変化する一方で,急速に変化しつつある労働市場との対応にも大きな亀裂が生じていることも指摘されている。
こうした状況の中で,日本の高等教育のあるべき大学教育の姿と,それを実現する戦略について,基本的なデザインを描くことが求められている。そうした戦略の策定のためには,大学生がどのような希望を持ち,どのように大学での学習に参加し,生活しているのか,その結果としてどのようなインパクトを受けているのか,実態を明らかにする必要がある。
以上をふまえて,学生のあり方を正確に把握し,改善の方向を考える基礎的なデータを作る目的で,「全国大学生調査」は企画された。
得られたデータは大学教育についての研究,政策立案のための基礎的資料として用いられるだけでなく,個々の各調査実施大学で自己評価の道具として活用されることもねらいとしている。
本調査は日本学術振興科学研究費補助金(学術創成研究費)「高等教育グランドデザイン策定のための基礎的調査分析」(平成17-21年度,研究代表者 金子元久)の交付を受けている。
Improving the quality of undergraduate education has become an issue of concern in university reforms. College students' desire to learn and their academic abilities are greatly changing in response to societal shifts and the diversification of entrance exams; these have caused great problems in students' ability to respond to the rapidly changing labor market.In this context, a basic template for the ideal characteristics of college-preparatory education in Japanese higher education, as well as strategies for implementation, are needed. In order to formulate these strategies, the current state of affairs—the hopes that university students currently hold, how they participate in their university learning, how they use that learning, and how, as a result, they are influenced by it—must be clarified in greater detail.Given the above, the Nationwide Survey of University Students has been planned. Its objective is to properly ascertain the abilities of university students and to acquire basic data that can be used to plan the nature of reforms.Data obtained through this initiative can not only be used as basic material for research into undergraduate education and policymaking but also as self-evaluation tools for each participating university.This survey has received official support from the Japan Society for the Promotion of Science's Grants-in-Aid for Scientific Research (Grants-in-Aid for Creative Scientific Research) "Basic Survey Analysis for the Formulation of a High-School Education Grand Design Plan" (2005-2009, Principal Investigator, Motohisa Kaneko).
個人
Individual
全国の大学生(2007年),追跡調査の承諾を得た者(2009年)
University students across Japan (2007), individuals who provided consent for follow-up surveys (2009)
その他
Other
自記式調査票:紙
自記式調査票:Webベース(CAWI)
Self-administered questionnaire: Paper
Self-administered questionnaire: Web-based (CAWI)
【本調査】 127大学288学部 48,233名の大学生
【追跡調査】3,371名
[Main Survey]127 universities, 288 departments, 48,233 university students[Follow-up survey]3,371 people
量的調査
量的調査: ミクロデータ
quantitative research
quantitative research: micro data
SSJデータアーカイブ
SSJDA
2015-08-11
2024-03-05
jpn
dataset
1
https://jdcat.jsps.go.jp/records/9393
2007
2009
日本
Japan