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小企業の地域貢献に関する実態調査,2008

https://jdcat.jsps.go.jp/records/43717
https://jdcat.jsps.go.jp/records/43717
7650fdb0-878a-4a7e-85ef-985ebe192273
公開日 2025-06-11
タイトル
タイトル 小企業の地域貢献に関する実態調査,2008
Fact-finding Survey on Small Companies' Contributions to the Local Community, 2008
作成者 日本政策金融公庫総合研究所

× 日本政策金融公庫総合研究所

ja 日本政策金融公庫総合研究所

en Japan Finance Corporation Research Institute

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 日本政策金融公庫総合研究所
Japan Finance Corporation Research Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=0633
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=0633
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 近年,大企業では社会的責任(CSR)が問われている。小企業も地域社会の一員であり,地域社会を基盤として経営している以上,地域社会に対する責任がある。その表れの一つが地域貢献活動である。ただし,大企業のCSRとは違い,小企業の地域貢献活動にはたんなる地域社会への責任以上の意味がある。地域社会をよくすることが経営状況の改善にもつながりうるからだ。小企業は,大企業が手をつけない小さな市場で消費者の多様なニーズにこたえるなど,事業を通じて経済的な役割を果たしている。同時に伝統行事の開催や職場体験の受け入れなど,事業以外のさまざまな活動を通じて地域社会に貢献するという経済外的な役割も担っている。しかしながら,その実態は明らかになっていない。そこで,小企業がどのように地域に貢献しているのかを把握するために本調査を実施した。そして,地域貢献活動に取り組む企業にはどのような特徴があるのか,また,どうすれば地域貢献活動が事業を活性化するきっかけとなるのかを探る。なお,本調査と併せて,比較のために,雇用者を対象としたインターネットによるアンケート調査を,また,企業経営者に対するヒアリング調査を実施している。本調査では,以下のとおり,地域貢献に関する活動を大きく6つに分類し,さらにそれぞれを細かく分けて「その他」を含めた合計31項目を地域貢献活動と定義している。1)経済の振興に関する活動(地場産業の活性化/商店街の活性化/特産品や農水産物など地域資源の活用/創業支援や他企業の経営支援/その他)2)文化・環境に関する活動(祭りや伝統行事の開催や維持/地域における文化やスポーツの振興/地域の美化や緑化/地域の環境保全/その他)3)教育に関する活動(経済,金融,消費者教育/起業家教育/職場体験・インターンシップの受け入れ/その他)4)雇用に関する活動(高齢者の雇用・就業支援/障害者の雇用・就業支援/ニート・フリーターの雇用・就業支援/ホームレスの雇用・就業支援/元受刑者の雇用・就業支援/外国人労働者の雇用・就業支援/その他)5)治安・安全・防災に関する活動(防犯活動/交通安全活動/消防・防災活動/その他)6)保健・医療・福祉に関する活動(高齢者の生活支援/障害者の生活支援/生活困窮者やホームレスの支援/食の安全確保/育児支援/その他)
Recently, questions have been raised about corporate social responsibility (CSR) at large corporations. Small companies are members of local communities, and both serve as part of the foundation of those communities and have a responsibility toward them. One way in which this manifests is local contribution activities. However, the local contribution activities of small companies, unlike the CSR of large corporations, have a meaning beyond simple local community obligation. This is because bettering local communities may lead to improved business conditions.

Small companies play an economic role through their business operations such as responding to the diverse needs of consumers in small markets untouched by large corporations. Simultaneously, their non-economic contributions to local communities include hosting traditional events and providing opportunities for work experience and various other non-business activities, but the actual situation is not known. Therefore, this survey was conducted to understand how small companies contribute to local communities and thereby uncover the characteristics of companies involved in local-community contribution activities and how local-community contribution activities provide opportunities to stimulate business.

Furthermore, in tandem with this survey, an Internet questionnaire survey of employers and an interview survey of business managers were conducted.

In this survey, as shown below, local-community contribution-related activities are broadly divided six ways, and furthermore, are each subdivided into a total of 31 items including “other” defined as local-community contribution activities.

(1) Economic stimulus-related activities (stimulation of local industry/revitalization of shopping districts/utilization of specialty products, agricultural, forest and fishery products, and other local resources/ support entrepreneurship and other companies’ management/other)
(2) Culture/environment-related activities (hosting and maintenance of festivals and traditional events/local culture and sports promotion/local beautification and greening/local environmental conservation/other)
(3) Education-related activities (economic, financial, and consumer education/entrepreneur education/providing work experience and internships/other)
(4) Employment-related activities (elderly hiring and employment support/disabled person hiring and employment support/NEET and freeter (part-timer) hiring and employment support/homeless hiring and employment support/former convict hiring and employment support/foreign worker hiring and employment support/other)
(5) Security, safety and disaster prevention-related activities (crime prevention activities/traffic safety activities/firefighting and disaster prevention activities/other)
(6) Health, medicine, and welfare-related activities (elderly living support/disabled person living support/poor and homeless support/food security/childcare support/other)
対象時期 2008 - 2008
調査日 2008/05/01 - 2008/05/01
母集団 国民生活金融公庫(現 日本政策金融公庫)が2007年10月に融資した企業10,000社
10,000 companies financed by National Life Finance Corporation (today’s Japan Finance Corporation) in October 2007
観察単位 組織
Organization
サンプリング方法 確率: 単純無作為抽出
Probability: Simple random
調査方法 自記式調査票:紙
Self-administered questionnaire: Paper
回収率 回収数 3,065件 (回収率 30.7%)
Number of responses: 3,065 (response rate: 30.7%)
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2010-03-02
整理番号 0633
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.0633
ID付与機関 DOI
整理番号 0633
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「小企業の地域貢献に関する実態調査,2008」(日本政策金融公庫総合研究所)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Fact-finding Survey on Small Companies' Contributions to the Local Community, 2008 of the survey, Japan Finance Corporation Research Institute of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo.
引用上の注意 When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Fact-finding Survey on Small Companies' Contributions to the Local Community, 2008 of the survey, Japan Finance Corporation Research Institute of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s).
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=0633
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=0633
トピック 地域社会、都市生活、農村生活, 社会行動と社会的態度, ビジネス・産業経営と組織
Community, urban and rural life, Social behaviour and attitudes, Business/industrial management and organisation
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Ver.1 2024-03-18 00:40:55.615412
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