言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

第1回中学校英語に関する基本調査(教員調査・生徒調査),2008-2009

https://jdcat.jsps.go.jp/records/43732
https://jdcat.jsps.go.jp/records/43732
cc77b18f-cf23-4d48-be31-3a824ba28121
Item type Harvesting DDI(1)
公開日 2024-12-30
タイトル
タイトル 第1回中学校英語に関する基本調査(教員調査・生徒調査),2008-2009
1st Basic Survey on English Teaching in Junior High Schools (Survey of Teachers and Students), 2008-2009
作成者 ベネッセコーポレーション

× ベネッセコーポレーション

ja ベネッセコーポレーション

en Benesse Corporation

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=0725
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=0725
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 本調査は,中学校における英語教育の実態をとらえることを目的に実施している。中学校の英語教員を対象とした「教員調査」と,中学2年生を対象とした「生徒調査」の2つの調査で構成しており,中学校の英語教育について,教える側と学ぶ側の両面から分析できるように調査を設計した。本調査の特徴は,以下のとおりである。

1. 中学校における英語教育の実態と英語教員の意識の把握
授業での指導方法,教材,宿題といった基本的な実態をとらえるとともに,教員の自己研鑚や意識,教育観,あるいは,小学校での英語教育に対する意識を把握するための調査項目を設けている。

2. 中学生の英語学習の実態と英語や外国に対する意識との関連の把握
学校や学校外での中学生の英語学習の実態や,英語や外国に対する意識について幅広く把握するための調査項目を設定している。

3. 教える側と学ぶ側の両面からの中学校の英語教育の把握
本調査は【教員調査】と【生徒調査】との2つの調査で構成されていることから,教える側と学ぶ側の両面から英語教育の実態を把握することができる。

4. 【教員調査】と【生徒調査】の関連を考慮した調査設計
2つの調査は同年度に実施されており,調査設計段階から分析に至るまで相互の関連が念頭に置かれている。また,一部の質問項目では,教員と生徒の意識を比較することができる。
This survey was conducted to capture the actual state of English education in junior high schools. It consists of a “teacher survey” of English teachers in junior high school and a “student survey” of second-year junior high school students. It was designed to allow analysis of English education in junior high schools from both the teachers’ and learners’ perspectives. The characteristics of this survey are as follows.

1. Understanding the actual state of English education and the attitudes of English teachers in junior high schools
Survey items have been provided to capture basic facts about teaching methods in class, teaching materials, and homework and to gain information on teachers’ self-study efforts to improve their skills and attitudes, views of education, and attitudes toward English education in elementary school.

2. Understanding relationships between the actual state of junior high school students’ English learning and their attitudes to English and foreign countries
Survey items have been included for a broad understanding of the actual situation of junior high school students’ English learning both in and out of school and their attitudes toward English and foreign countries.

3. Understanding English education in junior high schools from both teachers’ and learners’ perspectives
As this survey consists of two surveys—the “teacher survey” and the “student survey”—it enables understanding of the actual state of English education from the perspective of both the teacher and the learner.

4. Survey design accounting for relationships between the “teacher survey” and the “student survey”
Both surveys were conducted in the same year and the relationships between them were the foremost consideration from the survey design stage to the analysis. Moreover, teachers’ and students’ attitudes can be compared for certain question items.
対象時期 2008 - 2009
調査日 2008/07 - 2009/02
母集団 【教員調査】 全国の公立中学校の英語教員(英語科の主任に回答を依頼)
【生徒調査】 全国の中学2年生(全て公立校を対象としている)
[Teacher survey] English teachers at public junior high schools in Japan (Head English teachers were requested to respond)
[Student survey] Second-year junior high school students in Japan (all from public schools)
観察単位 個人
Individual
サンプリング方法 非確率: 有意抽出
Non-probability: Purposive
調査方法 自記式調査票:紙
Self-administered questionnaire: Paper
回収率 【教員調査】 3,643名(配布数 9,322通,回収率 39.1%)
【生徒調査】 2,967名
[Teacher survey] 3,643 teachers (number of questionnaires distributed: 9,322, response rate: 39.1%)
[Student survey] 2,967 students
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2014-11-17
整理番号 0725
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.0725
ID付与機関 DOI
整理番号 0725
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「第1回中学校英語に関する基本調査(教員調査・生徒調査),2008-2009」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "1st Basic Survey on English Teaching in Junior High Schools (Survey of Teachers and Students), 2008-2009 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo.
引用上の注意 When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "1st Basic Survey on English Teaching in Junior High Schools (Survey of Teachers and Students), 2008-2009 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s).
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=0725
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=0725
対象地域 日本
Japan
トピック 義務教育と就学前教育, 言語と言語学
Compulsory and pre-school education, Language and linguistics
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-18 00:41:23.600643
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings