言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

第4回学習指導基本調査,2007

https://jdcat.jsps.go.jp/records/43768
https://jdcat.jsps.go.jp/records/43768
ddc30aab-170c-4758-8802-dc3dbe1fb430
Item type Harvesting DDI(1)
公開日 2024-12-30
タイトル
タイトル 第4回学習指導基本調査,2007
4th Basic Survey on Curriculum Guidance, 2007
作成者 ベネッセコーポレーション

× ベネッセコーポレーション

ja ベネッセコーポレーション

en Benesse Educational Research & Development Institute

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=0718
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=0718
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 本調査は,小・中学校における学習指導の実態をとらえることを目的に実施されている。Benesse教育研究開発センターでは,1997年(中学校),1998年(小学校),2002年にも同じ目的で調査を実施しており,経年での比較ができるように配慮して今回の調査を設計している。
 本調査の特徴は,以下のようにまとめられる。

 1. 時代による変化を把握することができる
 2. 小学校と中学校の学習指導の違いを把握できる
 3. 調査対象の選定に配慮している
 4. 教育環境の変化に対する意識・行動をとらえるために新規項目を追加している

※ただし,各回の調査方法や対象とした地域が異なっているため厳密な比較はできない。
This survey was conducted to capture the actual state of curriculum guidance in elementary and junior high schools. The Benesse Educational Research & Development Institute has conducted surveys for this purpose in 1997 (junior high schools), 1998 (elementary schools) and 2002, and this survey was designed to allow comparison between years.

The characteristics of this survey may be summarized as follows:

1. Allows an appreciation of changes over time
2. Allows an appreciation of differences in curriculum guidance between elementary school and junior high school
3. Carefully considers the selection of a survey sample
4. Adds new items to capture attitudes/behaviors in response to changes in the educational environment

*However, the surveys cannot be strictly compared because different survey methods are used and different regions are sampled each time.
対象時期 2007 - 2007
調査日 2007-8 - 2007-9
母集団 【教員調査】公立小・中学校の教員
【学校調査】公立小・中学校の校長
[Teacher Survey] Teachers at public elementary and junior high schools
[School Survey] School principals at public elementary and junior high schools
観察単位 個人, 組織
Individual, Organization
サンプリング方法 確率: 層別抽出: 比例割当法, 混合確率と非確率
Probability: Stratified: Proportional, Mixed probability and non-probability
調査方法 自記式調査票:紙
Self-administered questionnaire: Paper
回収率 【教員調査】
・公立小学校の教員(学級担任のみ) 1,872名(配布数 9,900通,回収率 18.9%)
・公立中学校の教員(国語・社会・数学・理科・外国語のいずれかの担当のみ) 2,109名(配布数 9,876通,回収率 21.4%)
【学校調査】
・公立小学校の校長 528名(配布数 1,650通,回収率 32.0%)
・公立中学校の校長 559名(配布数 1,646通,回収率 34.0%)
[Teacher Survey]
- Teachers at public elementary schools (homeroom teachers only) 1,872 people
(number of questionnaires distributed: 9,900, response rate: 18.9%)
- Teachers at public junior high schools (only those in charge of Japanese (kokugo)/social studies/mathematics/science/foreign language) 2,109 teachers (number of questionnaires distributed: 9,876, response rate: 21.4%)
[School Survey]
- School principals at public elementary schools: 528 principals (number of questionnaires distributed: 1,650, response rate: 32.0%)
- School principals at public junior high schools: 559 principals (number of questionnaires distributed: 1,646, response rate: 34.0%)
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2013-11-13
整理番号 0718
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.0718
ID付与機関 DOI
整理番号 0718
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「第4回学習指導基本調査,2007」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "4th Basic Survey on Curriculum Guidance, 2007 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo.
引用上の注意 When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "4th Basic Survey on Curriculum Guidance, 2007 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s).
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=0718
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=0718
対象地域 日本
Japan
トピック 義務教育と就学前教育, 労働条件, 生活時間
Compulsory and pre-school education, Working conditions, Time use
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-18 00:44:39.593647
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings