言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

モノグラフ小学生ナウ もったいない感覚,1992

https://jdcat.jsps.go.jp/records/44416
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44416
7dc70f3d-89eb-43e7-a322-f50f4ced8ea1
公開日 2025-10-14
タイトル
タイトル モノグラフ小学生ナウ もったいない感覚,1992
Monograph/Elementary School Students Now: Sense of Wastefulness, 1992
作成者 福武書店(現,ベネッセコーポレーション)

× 福武書店(現,ベネッセコーポレーション)

ja 福武書店(現,ベネッセコーポレーション)

en Fukutake Shoten (now Benesse Corporation)

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=a139
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=a139
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 現代の日本の子どもたちは,不足感のまったくないままに成長してきた。換言するなら,現代の子どもたちは,充足する楽しみを知らないのである。何でもあるのが当たり前の中で育っているので,それが当たり前であり,不足する事態など考えられない。そうした意味では「もったいない感覚」をもてない子どもたちである。というより,考え方によると,「もったいない感覚」そのものが失われつつあるのが,現在なのである。
 豊かな社会の中で,子どもに欠乏感をいかに与えていくのか。子どもの成長を考えるにあたっての新しい重要な課題である。

 本調査では,このような視点のもと,豊かな社会といわれる現代に生きる子どもたちはこの豊かな環境にどんな感じを抱いているのか,さらに,子どもたちの環境の重要な部分である家庭にも目を向け,子どもたちの中にある「もったいない感覚」を探る。
Modern Japanese children grow up with a sense of abundance and little experience of the opposite. In other words, today's children know the joy of having everything they need and never having to go without. They grow up in a world where everything is taken for granted, and they cannot imagine a shortage. Hence, today’s children are not mindful of wastefulness. Rather, according to one way of thinking, sensitivity to mottainai (waste) is being lost.
 How can we teach children to be mindful of wastefulness in today's affluent society? This is an important new issue in children's development.

 With this in mind, this survey aims to ascertain how children living in today's society feel about their affluent environment and measure their sensitivity to wastefulness by focusing on the family as an important part of their environment.
対象時期 1992 - 1992
調査日 1992/11 - 1992/12
母集団 東京,神奈川,千葉,埼玉に住む小学校4・5・6年生
Fourth-, fifth-, and sixth-year elementary school students living in Tokyo, Kanagawa, Chiba, and Saitama
観察単位 個人
Individual
回収率 サンプル数 1,740人(男子988人・女子752人,4年628人・5年551人・6年561人)
A sample of 1,740 students (988 boys and 752 girls; 628 students in 4th year, 551 students in 5th year, and 561 students in 6th year)
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2006-09-07
整理番号 a139
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.a139
ID付与機関 DOI
整理番号 a139
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 二次分析にあたり、東京大学社会科学研究所附属社会調査データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから「モノグラフ小学生ナウ もったいない感覚,1992」(ベネッセコーポレーション)の個票データの提供を受けました。https://doi.org/10.34500/SSJDA.a139
引用上の注意 The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: Sense of Wastefulness, 1992, (Benesse Corporation)" was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo. https://doi.org/10.34500/SSJDA.a139
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=a139
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=a139
対象地域 神奈川県, 千葉県
kanagawa, chiba
トピック 義務教育と就学前教育, 社会と文化, 社会階層と社会集団
Compulsory and pre-school education, SOCIETY AND CULTURE, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-22 02:57:21.374974
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings