WEKO3
アイテム
モノグラフ小学生ナウ 子どもと人間関係,1993
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44419
https://jdcat.jsps.go.jp/records/4441909600180-04fe-4a1e-82b8-7bd7a0d7bf0a
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ小学生ナウ 子どもと人間関係,1993 Monograph/Elementary School Students Now: Children and Human Relationships, 1993 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション
× ベネッセコーポレーション
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=a143 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=a143 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 子どもがさまざまな面で変わったと指摘されて久しい。その中でもおとなたちがもっとも憂慮しているのは,子どもたちの人間関係の希薄化である。 友人たちと深くつき合うことで,傷つけ傷つけられることを避けようとする傾向が一般化しているとか,人間関係の修復に自信がないので,人と対立することを避けようとする傾向などを指摘する人々も多い。成長過程の中で,楽しいことや面白いことだけでなく,人々との暮らしにつきものの,辛さ,汚さ,悔しさなどの体験の中で,子どもの心のひだの数と深さが増し,心が成長していくことを考えると,こうした指摘は,はなはだ気がかりである。現代の子どもたちの,人間関係の中に何が生まれているのだろうか。 今回の調査は,そうした疑問に応えるべく,人間関係上の問題点が指摘されている現代の子どもたちが本当にそうなのかを探り,子どもたちの人間関係や人間観を明らかにすることを目的として実施された。 It has long been pointed out that children have changed in many ways. Among these changes, adults are the most concerned about the weakening of children’s interpersonal relationships. Many point to the cause as either a generalized tendency to avoid hurting others and being hurt by friends or a tendency to avoid confrontation with others because they lack confidence in their ability to repair relationships. This is very disturbing, considering that while growing up, children experience not only fun and interesting things, but also the pain, grittiness, and frustration that come with co-existing with other people, which increases the number and depth of the folds in their hearts and helps them grow. What is the current state of modern children’s interpersonal relationships? In order to answer that question, this survey attempted to ascertain whether today's children actually have interpersonal relationship problems and clarify children's relationships and perceptions of people. |
|||||||||
対象時期 | 1993 - 1993 | |||||||||
調査日 | 1993/06/01 - 1993/06/01 | |||||||||
母集団 | 全国35校に通う小学6年生 6th-year elementary school students at 35 schools nationwide |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | 有効回答数 2,993人(男子1,552人,女子1,441人) Number of valid responses: 2,993 students (1,552 boys and 1,441 girls) |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2005-08-01 | |||||||||
整理番号 | a143 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.a143 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | a143 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ小学生ナウ 子どもと人間関係,1993」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: Children and Human Relationships, 1993 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: Children and Human Relationships, 1993 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=a143 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=a143 | |||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 社会と文化 Compulsory and pre-school education, SOCIETY AND CULTURE |