WEKO3
アイテム
モノグラフ小学生ナウ 憶える学力・解く学力-勉強がむずかしい-,1997~98
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44428
https://jdcat.jsps.go.jp/records/444288398422c-6e63-47b9-a09f-cd8838f7810b
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ小学生ナウ 憶える学力・解く学力-勉強がむずかしい-,1997~98 Monograph Elementary School Students Now: Ability to Memorize, Ability to Solve - Study is Difficult - 1997-98 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション,ベネッセ教育研究所
× ベネッセコーポレーション,ベネッセ教育研究所
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=a161 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=a161 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 2002年からの学校週5日制の完全実施に向けて,学習指導要領の改訂が進められているが,学習の当事者である子どもたちや親の意見はまったく聞かれていない。 子どもにとって望まれる学力とは何か。親たちは現在,子どもたちが学んでいる学習をどのように評価しているか,子どもたちはどの程度理解しているか。そして教科レベルで考えたとき,必要な学習とはどのようなものか,不要な部分は何かなど,子どもたちに必要な「学力」を洗い直す目的で調査を試みたものである。 本調査は親調査と子ども調査からなる。 調査では,各教科の学習内容を具体的に示し,親たちにそれらの学習の難易度と,小学校で学ぶ必要があるのかをたずね,親たちが子どもたちにどのような学力を必要と考え,学校教育に何を期待しているのかを分析している。 さらに,子ども調査と対比し親が考える難易度と子どもたちの難しさの意識を比較分析し,子どもたちに望まれる「新しい学力観」を探ることを目的としている。 子ども調査は,親調査と同様の内容を2つの調査票に作成している。まず,調査1として,国語・算数・社会・理科の4教科で問題を構成し,テスト形式にして100点に配点し,各項目の正答率を数値で示している。調査2はアンケート形式で,学習内容について「よくできるか」「知っているか」など,知識や理解について自信があるかどうかの意識をたずねている。 In preparation for the full implementation of the five-day school week in 2002, the Courses of Study are being revised, but the opinions of the children and their parents, who are responsible for their learning, are not being heard at all. What are the desired academic skills of children? How do parents evaluate what their children are learning, and how well do they understand it? In addition, we attempted to conduct a survey to identify the "academic skills" that children need, such as what kind of learning is necessary at the subject level and what is unnecessary. The survey consisted of a parent survey and a child survey. In the survey, the content of each subject is shown in detail, and the parents are asked about the level of difficulty of the learning and whether it is necessary to learn it in elementary school. The survey analyzes what kind of academic skills the parents think their children need and what they expect from school education. In addition, we compared and analyzed the parents' perception of difficulty and the children's perception of difficulty in comparison with the children's survey, with the aim of exploring the "new view of academic achievement" desired by children. The children's survey consists of two questionnaires with the same content as the parent survey. First, Survey 1 consists of questions in the four subjects of Japanese, arithmetic, social studies, and science, and is administered in the form of a test with a score of 100 points, and the percentage of correct answers for each item is indicated numerically. Survey 2 was in the form of a questionnaire, asking the students whether they were confident about their knowledge and understanding of the content of the study, such as whether they could do well or whether they knew it. |
|||||||||
対象時期 | 1997 - 1998 | |||||||||
調査日 | 1997/10 - 1998/02 | |||||||||
母集団 | 東京,千葉,埼玉の公立小学校6年生の保護者,子ども Parent survey = 1,210 respondents Children survey 1 = 213 (109 boys, 104 girls) Children survey 2 = 220 (117 boys and 103 girls) |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | サンプル数 親調査=1,210名 子ども調査1=213名(男子109名,女子104名) 子ども調査2=220名(男子117名,女子103名) Parents and children of 6th year students attending public elementary schools in Tokyo, Chiba, and Saitama. |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2004-06-09 | |||||||||
整理番号 | a161 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.a161 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | a161 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ小学生ナウ 憶える学力・解く学力-勉強がむずかしい-,1997~98」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph Elementary School Students Now: Ability to Memorize, Ability to Solve - Study is Difficult - 1997-98 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph Elementary School Students Now: Ability to Memorize, Ability to Solve - Study is Difficult - 1997-98 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=a161 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=a161 | |||||||||
対象地域 | 千葉県 chiba |