WEKO3
アイテム
モノグラフ小学生ナウ ほめられ体験・叱られ体験,1998
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44430
https://jdcat.jsps.go.jp/records/444303ef296f5-9ee1-4beb-89f9-f8630dc44313
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ小学生ナウ ほめられ体験・叱られ体験,1998 Monograph/Elementary School Students Now: Experience of being Praised, Experience of being Scolded, 1998 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション,ベネッセ教育研究所
× ベネッセコーポレーション,ベネッセ教育研究所
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=a163 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=a163 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 子どもを育て,しつける上でどれだけほめればよいのか,叱ればよいのかの判断は,親や教師にとって永遠の課題といっても過言ではない。今回の調査では,主に親に焦点を絞り,保護者からほめられた体験・叱られた体験について,詳細に子どもたちの声を聞いている。父親や母親から,どのようなときに,どの程度ほめられたり叱られたりしているのか。親はどのようなやり方で,ほめたり叱ったりしているのか。また,叱られたりほめられたりすることに,子どもたちは納得しているのか,不満を残しているのか。子どもたちが納得のゆく叱られ方とはどんな叱り方なのか。これらについて詳細に明らかにしている。また,親以外の地域のおとなたちから,どの程度ほめられたり叱られたりしているかについても調査している。後半では,とくにひどく叱られた体験について分析している。最近,子どもへの虐待が社会問題となりつつある。そのような現状をふまえ,子どもたちは親からひどく叱られたという体験をどの程度持っているのか。また,それはどのような状況で,どのようなやり方で叱られたのかについて,自由記述から子どもたちの生の声を拾っている。 It is no exaggeration to say that deciding how much to praise and how much to scold while raising and disciplining children is an eternal issue for parents and teachers. This survey focused mainly on parents by asking children to share details about their experiences of being praised and scolded by their guardians. The survey sought to answer the following questions: When and to what extent are children praised or scolded by their fathers and mothers? In what ways do parents praise and scold? Are children (dis)satisfied with the way they are scolded and praised? What kind of scolding do children tolerate best? Based on the survey results, the report clarifies these questions in detail. The survey also examined the extent to which children are praised or scolded by adult community members other than their parents. The latter half of the report analyzes children’s experiences of being scolded particularly harshly. Recently, child abuse has become a social problem. In light of this situation, our research has sought to ascertain the extent to which children experience severe scolding from their parents. In service of this endeavor, we have captured children’s real voices in the form of unencumbered descriptions of their scolding experiences including their parents’ methods of scolding. |
|||||||||
対象時期 | 1998 - 1998 | |||||||||
調査日 | 1998/06 - 1998/07 | |||||||||
母集団 | 東京,千葉の小学4~6年生(9校66クラス) 4th–6th year students in Tokyo and Chiba (66 classes in 9 schools) |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | サンプル数 1,828名,有効回答数 1,791名 A sample of 1,828 students; number of valid responses: 1,791 |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2004-07-05 | |||||||||
整理番号 | a163 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.a163 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | a163 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ小学生ナウ ほめられ体験・叱られ体験,1998」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: Experience of being Praised, Experience of being Scolded, 1998 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: Experience of being Praised, Experience of being Scolded, 1998 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=a163 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=a163 | |||||||||
対象地域 | 千葉県, 埼玉県, 愛知県 chiba, saitama, aichi |
|||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団 Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS |