WEKO3
アイテム
モノグラフ小学生ナウ 「学級の荒れ」をどうとらえるか-教師調査から-,1999
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44432
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44432fce32f3c-efad-49c3-a571-75a7d64b175d
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ小学生ナウ 「学級の荒れ」をどうとらえるか-教師調査から-,1999 Monograph/Elementary School Students Now: How Classes with Problem Behavior should be Understood - Teachers' Survey - 1999 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション
× ベネッセコーポレーション
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=a165 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=a165 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 「学級崩壊」が進んでいるといわれる。 ここでは「学級崩壊」という現象を, 1)学級の崩れ=授業や学級経営が何となくうまくいかない状態 2)学級の乱れ=子どもと担任の先生との気持ちが離れてしまった状態 3)学級の荒れ=先生の言うことを聞かず,授業が成立しない状態 の3段階に分けてとらえている。 そして教師を対象とした調査を実施し,その実態を明らかにすると同時に,対応策を探っている。 Classroom collapse is said to be on the rise. This survey will discuss the phenomenon of classroom collapse by detailing the following 3 stages: 1) Classroom collapse is a situation in which classes and classroom management are going poorly. 2) Classroom disorganization is a situation in which students and their homeroom teacher have lost touch with each other. 3) Classroom disruption is when a student disrupts the class by failing to listen to the teacher. Teachers were surveyed to clarify the actual situation pertaining to classroom collapse and to identify approaches for addressing this issue. |
|||||||||
対象時期 | 1999 - 1999 | |||||||||
調査日 | 1999-2 - 1999-3 | |||||||||
母集団 | 東京都の小学校教師 Elementary school teachers in Tokyo |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | 配布数 2,500名,回収数 520名(男性 170名,女性 347名,性別無記入 3名),回収率 20.8% 520 responses (170 males, 347 females, 3 whose gender is unknown) from a sample of 2,500 (rate of return: 20.8%) |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2006-01-19 | |||||||||
整理番号 | a165 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.a165 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | a165 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ小学生ナウ 「学級の荒れ」をどうとらえるか-教師調査から-,1999」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: How Classes with Problem Behavior should be Understood - Teachers' Survey - 1999 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: How Classes with Problem Behavior should be Understood - Teachers' Survey - 1999 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=a165 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=a165 | |||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団, 子ども, 労働と雇用 Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, LABOUR AND EMPLOYMENT |