WEKO3
アイテム
モノグラフ小学生ナウ 小学生にとっての「勉強」,2003
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44444
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44444f0d29f2a-dbdd-41c2-81df-44197037f623
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ小学生ナウ 小学生にとっての「勉強」,2003 Monograph/Elementary School Students Now: "Study" as Perceived by Elementary School Students, 2003 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション
× ベネッセコーポレーション
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=a179 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=a179 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 学力低下が大きな教育問題になりつつある。完全学校週5日制の導入や「総合的な学習の時間」の実施などを背景として,算数や国語の時間が減少している。伝統的な学力が低下しているというのも当然のように思われる。また,勉強に乗り気でなく,しらけた子どもが増えたという声を聞くことが多い。そこで,今回は子どものサイドから勉強をどう感じているのかを探ってみた。本調査のテーマは,小学生の勉強の実態,勉強に対する姿勢を明らかにすることである。 The decline in academic achievement is becoming a major educational problem. Against the backdrop of the introduction of a 5-day school week and the implementation of "comprehensive learning time," the amount of time spent on arithmetic and Japanese has been decreasing. It would seem natural to say that traditional academic skills are declining. Additionally, it is now often said that more children are unenthusiastic about their studies. Therefore, this survey attempted to ascertain how children feel about their studies. |
|||||||||
対象時期 | 2003 - 2003 | |||||||||
調査日 | 2003/11 - 2003/12 | |||||||||
母集団 | 首都圏(東京・千葉・神奈川)の公立小学校5・6年生 Fifth-, and sixth-year students attending public elementary schools in the Tokyo metropolitan area (Tokyo, Chiba, and Kanagawa) |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | サンプル数 1,241人 (男子 643人,女子 598人) A sample of 1,241 (643 boys, 598 girls) |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2007-09-18 | |||||||||
整理番号 | a179 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.a179 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | a179 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ小学生ナウ 小学生にとっての「勉強」,2003」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: "Study" as Perceived by Elementary School Students, 2003 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/Elementary School Students Now: "Study" as Perceived by Elementary School Students, 2003 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=a179 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=a179 | |||||||||
対象地域 | 千葉県 chiba |
|||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団, 子ども, 社会と文化 Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, SOCIETY AND CULTURE |