言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

モノグラフ中学生の世界 学校週5日制,1995

https://jdcat.jsps.go.jp/records/44448
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44448
369c4e67-6458-4127-a9e7-c636a5fcf8ee
公開日 2025-10-14
タイトル
タイトル モノグラフ中学生の世界 学校週5日制,1995
Monograph/ The World of Junior High School Students: The Five Day Week System, 1995
作成者 ベネッセコーポレーション

× ベネッセコーポレーション

ja ベネッセコーポレーション

en Benesse Corporation

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b052
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b052
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 情報化社会の到来につれて,子どもをとりまく学習環境が変わった。そのため学校が「知識を伝達する場」から「問題解決の方法を考えさせてくれる場」へ転換を迫られている。そうした意味では,週5日制の導入を契機として,学校のあり方をとらえ直す必要があろう。それらを背景として本調査は,土曜休日の過ごし方や評価,問題点などの実態を明らかにするために,中学生と教師を対象として実施されたものである。月2回の学校週5日制が実施されて3ヵ月後の7月8日(第2土曜日)の行動を7月10日に尋ねる形をとっている。
With the advent of the information society, children’s learning environment has changed. Consequently, schools have been forced to shift from knowledge transmission sites to a place where students are encouraged to think about how to solve problems. In this sense, the introduction of the 5-day school week should be an opportunity to reconsider the nature of schooling. Against this background, this survey was administered to junior high school students and teachers to clarify the actual conditions revealing how they spend their Saturday holidays, as well as their evaluation and the problems they face. Administered on July 10, the survey items asked about subjects' behavior on July 8 (the second Saturday of the month), 3 months after the implementation of the bi-monthly 5-day school week.
対象時期 1995 - 1995
調査日 1995/07/01 - 1995/07/01
母集団 宮城・千葉・東京・神奈川・福岡の中学1~3年生と教師
First- to third-year junior high school students and teachers in Miyagi, Chiba, Tokyo, Kanagawa and Fukuoka.
観察単位 個人
Individual
回収率 サンプル数 中学生2,070名(男子1,059名,女子1,011名),教師116名(男性66名,女性50名)
A sample of 2,070 junior high school students (1,059 boys, 1,011 girls), 116 teachers (66 males, 50 females)
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2006-01-19
整理番号 b052
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.b052
ID付与機関 DOI
整理番号 b052
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 二次分析にあたり、東京大学社会科学研究所附属社会調査データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから「モノグラフ中学生の世界 学校週5日制,1995」(ベネッセコーポレーション)の個票データの提供を受けました。https://doi.org/10.34500/SSJDA.b052
引用上の注意 The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: The Five Day Week System, 1995, (Benesse Corporation)" was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo. https://doi.org/10.34500/SSJDA.b052
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b052
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b052
対象地域 千葉県, 神奈川県, 宮城県
chiba, kanagawa, miyagi
トピック 義務教育と就学前教育, 教育政策, 社会と文化, 余暇、観光、スポーツ, 社会階層と社会集団
Compulsory and pre-school education, Educational policy, SOCIETY AND CULTURE, Leisure, tourism and sport, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-22 02:58:19.900197
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings