WEKO3
アイテム
モノグラフ中学生の世界 「規範感覚」と「いじめ」,1996
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44450
https://jdcat.jsps.go.jp/records/4445071357991-071d-4676-83b1-e518ec2ca113
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ中学生の世界 「規範感覚」と「いじめ」,1996 Monograph/ The World of Junior High School Students: "Sense of Norms" and "Bullying," 1996 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション
× ベネッセコーポレーション
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b054 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b054 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 生徒たちが変わってきたという。実際に生徒たちがどう変わったかを1983年の調査と対比して1995年に調査した(本モノグラフvol.51(SSJDA b051)中で,生徒たちの規範感覚が崩れてきていることが明らかにされた。いじめ問題の底流にこうした規範感覚の変化があるとすると,生徒たちはいじめにそれほどの罪悪感を抱いていないのかもしれない。そうなると,善悪を判断する基準が崩壊しているので,悪いことを悪いと感じることなしに繰り返す可能性が強い。それと同時に,周囲の生徒たちもいじめに無関心で,トラブルに巻き込まれたくないとの態度をとっており,そうした状況も規範感覚の崩れを視野に入れると理解しやすくなる。そこで,規範感覚の崩れに注目しながら,いじめとの関連を検討しようとしたのが本調査の目的である。 It has been said that students today have changed. In 1995, a survey was conducted to determine how students actually changed by comparing the results of a 1983 survey (this monograph vol. 51 (SSJDA b051)). Results revealed the deterioration of students' sense of normality. If this change in students’ sense of normality underlies the bullying problem, students may not feel guilty about bullying. If this is the case, then there is a strong possibility that they will remorselessly repeat the abusive behavior because their moral standards have collapsed. Their peers are also indifferent to bullying and do not want to get into trouble. Therefore, the purpose of this study was to examine the relationship between bullying and the decline in students’ sense of normality. |
|||||||||
対象時期 | 1996 - 1996 | |||||||||
調査日 | 1996/02 - 1996/03 | |||||||||
母集団 | 東京・埼玉・神奈川の中学1~3年生 First- to third-year junior high school students in Tokyo, Saitama, and Kanagawa. |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | サンプル数 2,086名(男子1,086名,女子1,000名)(65クラスの生徒) A sample of 2,086 (1,086 boys and 1,000 girls) (65 classes) |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2004-10-05 | |||||||||
整理番号 | b054 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.b054 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | b054 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ中学生の世界 「規範感覚」と「いじめ」,1996」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: "Sense of Norms" and "Bullying," 1996 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: "Sense of Norms" and "Bullying," 1996 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b054 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b054 | |||||||||
対象地域 | 埼玉県 saitama |
|||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団, 子ども, 社会と文化 Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, SOCIETY AND CULTURE |