言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

モノグラフ中学生の世界 「規範感覚」と「いじめ」,1996

https://jdcat.jsps.go.jp/records/44450
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44450
71357991-071d-4676-83b1-e518ec2ca113
公開日 2025-10-14
タイトル
タイトル モノグラフ中学生の世界 「規範感覚」と「いじめ」,1996
Monograph/ The World of Junior High School Students: "Sense of Norms" and "Bullying," 1996
作成者 ベネッセコーポレーション

× ベネッセコーポレーション

ja ベネッセコーポレーション

en Benesse Corporation

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b054
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b054
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 生徒たちが変わってきたという。実際に生徒たちがどう変わったかを1983年の調査と対比して1995年に調査した(本モノグラフvol.51(SSJDA b051)中で,生徒たちの規範感覚が崩れてきていることが明らかにされた。いじめ問題の底流にこうした規範感覚の変化があるとすると,生徒たちはいじめにそれほどの罪悪感を抱いていないのかもしれない。そうなると,善悪を判断する基準が崩壊しているので,悪いことを悪いと感じることなしに繰り返す可能性が強い。それと同時に,周囲の生徒たちもいじめに無関心で,トラブルに巻き込まれたくないとの態度をとっており,そうした状況も規範感覚の崩れを視野に入れると理解しやすくなる。そこで,規範感覚の崩れに注目しながら,いじめとの関連を検討しようとしたのが本調査の目的である。
It has been said that students today have changed. In 1995, a survey was conducted to determine how students actually changed by comparing the results of a 1983 survey (this monograph vol. 51 (SSJDA b051)). Results revealed the deterioration of students' sense of normality.
 If this change in students’ sense of normality underlies the bullying problem, students may not feel guilty about bullying. If this is the case, then there is a strong possibility that they will remorselessly repeat the abusive behavior because their moral standards have collapsed. Their peers are also indifferent to bullying and do not want to get into trouble.
 Therefore, the purpose of this study was to examine the relationship between bullying and the decline in students’ sense of normality.
対象時期 1996 - 1996
調査日 1996/02 - 1996/03
母集団 東京・埼玉・神奈川の中学1~3年生
First- to third-year junior high school students in Tokyo, Saitama, and Kanagawa.
観察単位 個人
Individual
回収率 サンプル数 2,086名(男子1,086名,女子1,000名)(65クラスの生徒)
A sample of 2,086 (1,086 boys and 1,000 girls) (65 classes)
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2004-10-05
整理番号 b054
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.b054
ID付与機関 DOI
整理番号 b054
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 二次分析にあたり、東京大学社会科学研究所附属社会調査データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから「モノグラフ中学生の世界 「規範感覚」と「いじめ」,1996」(ベネッセコーポレーション)の個票データの提供を受けました。https://doi.org/10.34500/SSJDA.b054
引用上の注意 The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: "Sense of Norms" and "Bullying," 1996, (Benesse Corporation)" was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo. https://doi.org/10.34500/SSJDA.b054
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b054
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b054
対象地域 埼玉県
saitama
トピック 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団, 子ども, 社会と文化
Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, SOCIETY AND CULTURE
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-22 02:58:23.585391
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings