WEKO3
アイテム
モノグラフ中学生の世界 学校内の人間関係,1997
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44453
https://jdcat.jsps.go.jp/records/444537e09cb48-316b-4be7-b182-6812885d93b2
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ中学生の世界 学校内の人間関係,1997 Monograph/ The World of Junior High School Students: Relationships in the School, 1997 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション
× ベネッセコーポレーション
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b057 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b057 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 学校の機能は「勉強」と「充足感」とに分けて考えられる。これまで,学校は勉強の場としては十分に機能してきた。しかし,同世代の者が集い,長時間場を共有するのも学校であるので,生徒たちの充足感を高めるのはもちろんのこと,それをさらに深め,学校を「友とふれあう場」として位置づけ,学校を通して,生徒たちに友情の深め方や異性との心の通い合い,集団の中での行動の仕方などを身につけることも大事である。現代の子どもたちに人間関係の未熟さが感じられるので,ふれあい的な働きは勉強と同じように重要な意味を持つと考えられる。そこで本調査は,学校内で楽しさを感じられる場所と時・学級内の人間関係・友だち関係などを中心にアンケートを実施したものである。 Functions of schools can be divided into "studying" and "fulfillment." Up to the present, schools have functioned well as places for study. However, schools are also places where people of the same generation gather and spend a lot of time together. As such, it is important to deepen as well as increase students' sense of fulfillment in order to position schools as places where they can interact with their friends. Additionally, it is crucial to teach students how to deepen friendships, communicate with the opposite sex, and be a part of groups through school. Since there is an element of immaturity in children’s interpersonal skills today, it is thought that interactional work is as important as academic pursuits. In this study, a questionnaire survey was administered focusing on the places where and times when children can experience joy in school, engage in interpersonal interactions in the classroom, and formulate friendships. |
|||||||||
対象時期 | 1997 - 1997 | |||||||||
調査日 | 1997/02 - 1997/03 | |||||||||
母集団 | 東京・神奈川の公立中学校1~3年生 First-, second-, and third-year students attending junior high schools in Tokyo, Kanagawa. |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | サンプル数 1,560名 A sample of 1,560 |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2004-10-05 | |||||||||
整理番号 | b057 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.b057 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | b057 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ中学生の世界 学校内の人間関係,1997」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: Relationships in the School, 1997 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: Relationships in the School, 1997 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b057 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b057 | |||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団, 子ども, 社会と文化 Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, SOCIETY AND CULTURE |