言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

モノグラフ中学生の世界 中学生の人生観,1997

https://jdcat.jsps.go.jp/records/44454
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44454
ebc9923c-c5ad-4af2-a566-7b9a037b8051
Item type Harvesting DDI(1)
公開日 2024-12-30
タイトル
タイトル モノグラフ中学生の世界 中学生の人生観,1997
Monograph/ The World of Junior High School Students: Junior High School Students' Views on Lifespan, 1997
作成者 ベネッセコーポレーション

× ベネッセコーポレーション

ja ベネッセコーポレーション

en Benesse Corporation

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b058
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b058
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 現代の生徒たちはどう生きたらよいのか悩んでいる。現在の中学生は理想とする生き方や尊敬する人物を見いだすことができずに,なんとなく漂流している感じがする。

 現在の日本は,第二次世界大戦までの価値観を否定したのはよいが,経済の再興を優先させ,どう生きたらよいかというような価値の問題は配慮外にしてきた。民主社会の中でどういう生き方が望ましいかなどの議論は空洞化されたまま現在を迎えている。

 バブル崩壊後の長引く不況の中,先行きが不透明な時代に生きる中学生は,どんな夢を持ち,どのように生きたいと思っているのか。彼等の物の考え方を知るために,情報メディアとの接し方に触れ,そして,将来像や職業観,人生観などの様々な意識について探っている。
Today's students are wondering how they should live. Modern junior high school students seem to be somewhat adrift in that they are unable to identify an ideal way of life or find a role model.

 While Japan’s rejection of the values it had up to World War II is a positive occurrence, it has prioritized economic revival to the neglect of values-related issues such as how to live. The debate on a desirable lifestyle in a democratic society is still ongoing.

 What do junior high school students aspire to, and how do they want to live in the uncertain times of the prolonged recession following the collapse of the bubble economy? In an attempt to understand their thinking, this survey explores how they interact with the information media and examines their various attitudes toward the future, their careers, and life.
対象時期 1997 - 1997
調査日 1997/06 - 1997/07
母集団 東京・埼玉の公立中学校1~3年生
First- to third-year students attending public junior high schools in Tokyo, and Saitama
観察単位 個人
Individual
回収率 サンプル数 1,966人(男子1,013人・女子953人,1年672人・2年749人・3年545人))
A sample of 1,966(1,013 boys・953 girls,672 first-graders・749 second-graders ・545 third-graders))
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2006-12-11
整理番号 b058
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.b058
ID付与機関 DOI
整理番号 b058
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ中学生の世界 中学生の人生観,1997」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: Junior High School Students' Views on Lifespan, 1997 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo.
引用上の注意 When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: Junior High School Students' Views on Lifespan, 1997 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s).
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b058
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b058
トピック 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団, 子ども, メディア、コミュニケーション、言語
Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, MEDIA, COMMUNICATION AND LANGUAGE
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-22 02:58:30.916709
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings