言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

モノグラフ中学生の世界 「完全学校週5日制」と中学生~のんびりと朝寝ができる土曜日~,2002

https://jdcat.jsps.go.jp/records/44467
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44467
6cd79fb2-23b6-4de1-ae48-8f0a599a2805
公開日 2025-10-14
タイトル
タイトル モノグラフ中学生の世界 「完全学校週5日制」と中学生~のんびりと朝寝ができる土曜日~,2002
Monograph/ The World of Junior High School Students: The "Full Five-day Week System" and Junior High School Students - On Saturdays, I can Sleep in - 2002
作成者 ベネッセコーポレーション

× ベネッセコーポレーション

ja ベネッセコーポレーション

en Benesse Corporation

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b074
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b074
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 2002年4月から「完全学校週5日制」が実施された。学校から開放され,子どもがのびのびと自由に過ごせる時間を保障したい,といった願いを込めて導入されたはずだが,当初の理念と異なる方向に進んでいるようである。

 「完全学校週5日制」の導入によって,学校からゆとりが消えた。平日の5日間が忙しいだけに,土曜日の使い方が問題になる。地域や親が中心となった,子どもの体験活動を促す計画も進んでいるが,多くの子どもは土曜日をくつろぐ日にしている。

 また,私立校の多くは土曜日に授業を実施して,公立校との差を明らかにしようとしている。そうした動きをみて,公立校でも土曜日の活用を試みる動きが生まれている。その他,学習塾の土曜講座へ通う子どもも増えている。親の経済的なゆとりによって土曜日の使い方が決まることにもなる。

 こうした状況下,土曜日をどう使ったらよいのかを根本から再検討する必要がある。そのため本調査では,当事者である中学生に,そうした状況をどう感じているのか,「完全学校週5日制」についての評価等について尋ねている。
In April 2002, the 5-day school week was introduced with the hope of giving children more out-of-school leisure time. However, the reality seems to be moving in a different direction than the original idea.

 With the introduction of the 5-day school week, there is little room for relaxation during schooltime. All 5 weekdays are so busy that the use of children’s time on holiday Saturdays has become problematic. There are plans underway to encourage children to participate in hands-on activities with their parents and in the local community on Saturdays, but many children use the day to relax.

 Additionally, many private schools are holding classes on Saturdays to distinguish themselves from public schools. Given this trend, some public schools are also trying to offer Saturday classes. An increasing number of children are also attending Saturday classes at cram schools. Furthermore, parents’ financial freedom is a determinant of how children spend their Saturdays.

 Under these circumstances, it is necessary to fundamentally reexamine how Saturdays should be used. For this reason, this survey asked affected junior high school students to share their feelings about the situation and evaluate the fulltime 5-day school week.
対象時期 2002 - 2002
調査日 2002/11/01 - 2002/11/01
母集団 東京都・千葉県・埼玉県の中学校6校の1~3年生
First- to third-year students from 6 junior high school students in Tokyo, Chiba, and Saitama
観察単位 個人
Individual
回収率 サンプル数 1,721名 (男子 886名,女子 835名)
A sample of 1,721 (886 boys,835 girls)
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2007-10-25
整理番号 b074
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.b074
ID付与機関 DOI
整理番号 b074
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 二次分析にあたり、東京大学社会科学研究所附属社会調査データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから「モノグラフ中学生の世界 「完全学校週5日制」と中学生~のんびりと朝寝ができる土曜日~,2002」(ベネッセコーポレーション)の個票データの提供を受けました。https://doi.org/10.34500/SSJDA.b074
引用上の注意 The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: The "Full Five-day Week System" and Junior High School Students - On Saturdays, I can Sleep in - 2002, (Benesse Corporation)" was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo. https://doi.org/10.34500/SSJDA.b074
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b074
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b074
対象地域 東京都
tokyo
トピック 義務教育と就学前教育, 教育政策, 社会と文化, 余暇、観光、スポーツ, 生活時間, 社会階層と社会集団, 子ども, 社会行動と社会的態度
Compulsory and pre-school education, Educational policy, SOCIETY AND CULTURE, Leisure, tourism and sport, Time use, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, Social behaviour and attitudes
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-22 02:58:54.902763
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings