WEKO3
アイテム
モノグラフ中学生の世界 「完全学校週5日制」と中学生~のんびりと朝寝ができる土曜日~,2002
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44467
https://jdcat.jsps.go.jp/records/444676cd79fb2-23b6-4de1-ae48-8f0a599a2805
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ中学生の世界 「完全学校週5日制」と中学生~のんびりと朝寝ができる土曜日~,2002 Monograph/ The World of Junior High School Students: The "Full Five-day Week System" and Junior High School Students - On Saturdays, I can Sleep in - 2002 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション
× ベネッセコーポレーション
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b074 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b074 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 2002年4月から「完全学校週5日制」が実施された。学校から開放され,子どもがのびのびと自由に過ごせる時間を保障したい,といった願いを込めて導入されたはずだが,当初の理念と異なる方向に進んでいるようである。 「完全学校週5日制」の導入によって,学校からゆとりが消えた。平日の5日間が忙しいだけに,土曜日の使い方が問題になる。地域や親が中心となった,子どもの体験活動を促す計画も進んでいるが,多くの子どもは土曜日をくつろぐ日にしている。 また,私立校の多くは土曜日に授業を実施して,公立校との差を明らかにしようとしている。そうした動きをみて,公立校でも土曜日の活用を試みる動きが生まれている。その他,学習塾の土曜講座へ通う子どもも増えている。親の経済的なゆとりによって土曜日の使い方が決まることにもなる。 こうした状況下,土曜日をどう使ったらよいのかを根本から再検討する必要がある。そのため本調査では,当事者である中学生に,そうした状況をどう感じているのか,「完全学校週5日制」についての評価等について尋ねている。 In April 2002, the 5-day school week was introduced with the hope of giving children more out-of-school leisure time. However, the reality seems to be moving in a different direction than the original idea. With the introduction of the 5-day school week, there is little room for relaxation during schooltime. All 5 weekdays are so busy that the use of children’s time on holiday Saturdays has become problematic. There are plans underway to encourage children to participate in hands-on activities with their parents and in the local community on Saturdays, but many children use the day to relax. Additionally, many private schools are holding classes on Saturdays to distinguish themselves from public schools. Given this trend, some public schools are also trying to offer Saturday classes. An increasing number of children are also attending Saturday classes at cram schools. Furthermore, parents’ financial freedom is a determinant of how children spend their Saturdays. Under these circumstances, it is necessary to fundamentally reexamine how Saturdays should be used. For this reason, this survey asked affected junior high school students to share their feelings about the situation and evaluate the fulltime 5-day school week. |
|||||||||
対象時期 | 2002 - 2002 | |||||||||
調査日 | 2002/11/01 - 2002/11/01 | |||||||||
母集団 | 東京都・千葉県・埼玉県の中学校6校の1~3年生 First- to third-year students from 6 junior high school students in Tokyo, Chiba, and Saitama |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | サンプル数 1,721名 (男子 886名,女子 835名) A sample of 1,721 (886 boys,835 girls) |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2007-10-25 | |||||||||
整理番号 | b074 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.b074 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | b074 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ中学生の世界 「完全学校週5日制」と中学生~のんびりと朝寝ができる土曜日~,2002」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: The "Full Five-day Week System" and Junior High School Students - On Saturdays, I can Sleep in - 2002 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: The "Full Five-day Week System" and Junior High School Students - On Saturdays, I can Sleep in - 2002 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b074 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b074 | |||||||||
対象地域 | 東京都 tokyo |
|||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 教育政策, 社会と文化, 余暇、観光、スポーツ, 生活時間, 社会階層と社会集団, 子ども, 社会行動と社会的態度 Compulsory and pre-school education, Educational policy, SOCIETY AND CULTURE, Leisure, tourism and sport, Time use, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, Social behaviour and attitudes |