WEKO3
アイテム
モノグラフ中学生の世界 規範意識の「緩み」と「喪失」,2003
https://jdcat.jsps.go.jp/records/44469
https://jdcat.jsps.go.jp/records/444691b369987-9cb5-4396-826d-81ba1330f5d8
Item type | Harvesting DDI(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-12-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | モノグラフ中学生の世界 規範意識の「緩み」と「喪失」,2003 Monograph/ The World of Junior High School Students: "Loosening" and "Loss" of Normative Consciousness, 2003 |
|||||||||
作成者 |
ベネッセコーポレーション
× ベネッセコーポレーション
|
|||||||||
配布者 | SSJ データアーカイブ | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/ | |||||||||
配布者 | SSJDA | |||||||||
配布者URI | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/ | |||||||||
編集者 | SSJデータアーカイブ SSJDA |
|||||||||
所蔵者・寄託者 | ベネッセ教育総合研究所 Benesse Educational Research and Development Institute |
|||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=b076 | |||||||||
URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=b076 | |||||||||
アクセス権 | 制約付きアクセス restricted access |
|||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/ | |||||||||
権利情報 | https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/ | |||||||||
概要 | 授業が始まっても,ぼんやりとして何もしようとしない。あるいは,遅刻をしてきても,悪びれた様子はなく,平然と教室に入ってくる。そして,仲間が掃除をしているのに,いつの間にかいなくなる。 そうした生徒を見ていると,悪質な非行を犯すわけではないが,精神的に健全とはいえない。どこか精神的なたがが外れている。あるいは,善悪の感覚が崩れているような印象を抱く。今回は生徒の規範感覚がどうなっているのかを探ることを目的としている。 今回の調査によれば,生徒の規範感覚はしっかりしているとはいえないが,かといって規範感覚が崩壊しているのでもない。「まあ,いいか」という感じで,自分にとって楽な方を選択する。そうした行為の積み重ねが,規範感覚の緩みとなってあらわれる。巨悪ではなく,微悪なので,つい大目にみてしまう。そして,1年から2年,3年と学年が上がるにつれて,微悪が中悪になりがちになる。 誰かが見ていなくても,自分に恥じない行動がとれる。そうした人間性をどう育てたらよいかは,かなり難題のように思える結果であった。 When class starts, some students are in an unproductive daze. Even when they are late, they enter the classroom without a hint of embarrassment. Moreover, when their peers are cleaning up, they are nowhere to be found. These students are not intentionally malicious; they are mentally unhealthy. Their sense of morality is thought to have deteriorated. The purpose of this survey is to investigate the state of these students' sense of normality. According to this survey, students' sense of normality is neither strong nor irreparably broken. They say, "Eh, whatever" and choose the path that is the easiest for them. However, the accumulation of such actions will weaken their sense of normality. This entails minor rather than grave sins, so such behavior tends to be tolerated. As these students progress from their first year to their second and third years, however, their minor misdeeds tend to escalate to moderate ones. Even when no one is watching, these students act without shame. Nurturing humanity in such people seems to be rather difficult. |
|||||||||
対象時期 | 2003 - 2003 | |||||||||
調査日 | 2003/05 - 2003/06 | |||||||||
母集団 | 東京・埼玉・神奈川の公立中学校4校の1~3年生 First- to third-year students attending 4 public junior high schools in Tokyo, Saitama, and Kanagawa |
|||||||||
観察単位 | 個人 Individual |
|||||||||
回収率 | サンプル数 1,528名 (男子 780名,女子 748名) A sample of 1,528 (780 boys, 748 girls) |
|||||||||
データタイプ | 量的調査: ミクロデータ quantitative research: micro data |
|||||||||
データの言語 | jpn | |||||||||
バージョン情報 | 1 | |||||||||
バージョン情報更新日 | 2007-11-15 | |||||||||
整理番号 | b076 | |||||||||
ID付与機関 | SSJデータアーカイブ | |||||||||
整理番号 | 10.34500/SSJDA.b076 | |||||||||
ID付与機関 | DOI | |||||||||
整理番号 | b076 | |||||||||
ID付与機関 | SSJDA | |||||||||
引用上の注意 | 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「モノグラフ中学生の世界 規範意識の「緩み」と「喪失」,2003」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: "Loosening" and "Loss" of Normative Consciousness, 2003 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo. | |||||||||
引用上の注意 | When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Monograph/ The World of Junior High School Students: "Loosening" and "Loss" of Normative Consciousness, 2003 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s). | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=b076 | |||||||||
関連文献URI | https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=b076 | |||||||||
対象地域 | 埼玉県 saitama |
|||||||||
トピック | 義務教育と就学前教育, 社会階層と社会集団, 子ども, 社会と文化, 社会行動と社会的態度, 健康 Compulsory and pre-school education, SOCIAL STRATIFICATION AND GROUPINGS, Children, SOCIETY AND CULTURE, Social behaviour and attitudes, HEALTH |