言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

子どものICT利用実態調査,2008

https://jdcat.jsps.go.jp/records/43730
https://jdcat.jsps.go.jp/records/43730
16a09152-f8c8-402f-a785-d6a6b0032429
Item type Harvesting DDI(1)
公開日 2024-12-30
タイトル
タイトル 子どものICT利用実態調査,2008
Fact-finding Survey on Children's Utilization of ICT, 2008
作成者 ベネッセコーポレーション

× ベネッセコーポレーション

ja ベネッセコーポレーション

en Benesse Corporation

Search repository
配布者 SSJ データアーカイブ
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/ssjda/
配布者 SSJDA
配布者URI https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/ssjda/
編集者 SSJデータアーカイブ
SSJDA
所蔵者・寄託者 ベネッセ教育総合研究所
Benesse Educational Research and Development Institute
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?eid=0722
URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/gaiyo.php?lang=eng&eid=0722
アクセス権 制約付きアクセス
restricted access
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/access/condition/
権利情報 https://csrda.iss.u-tokyo.ac.jp/en/access/condition/
概要 1990代後半以降,携帯電話やパソコンといった,いわゆる「ICTメディア」(ICTはInformation and Communication Technologyの略)は急速な発達・普及を遂げ,今や生活するうえで欠かせないものになっている。これに連動して,子どもの世界にもICTメディアは急激に浸透しつつあり,その影響については社会的にも大きな関心事になっている。こうした社会状況を背景として,Benesse教育研究開発センターでは,小学4年生から高校2年生までの子どもたちを対象に,ICTメディアの利用の実態と意識をとらえることを目的に調査を実施した。

 本調査の特徴は以下のとおりである。

1.子どもたちのICTメディアの利用の意識と実態を幅広く捉えることができる
 携帯電話やパソコンなどのICTメディアについて,利用率や利用内容といった基本的な実態をとらえるとともに,子どもたち自身の意識を把握することができる。また,調査設計においては,コミュニケーションと学習という2つの観点を軸にするとともに,メディアの使い分けといった観点からも実態や意識を把握できるようにしている。

2.発達段階における違いをとらえることができる
 小学4年生から高校2年生までの8学年をとおして,できる限り同じ項目を設定して調査を行っており,利用の実態や意識が,成長・発達にともなってどのように異なっているのかを把握することができる。
Since the late 1990s, the so-called “ICT media” (“ICT” being an abbreviation for Information and Communication Technology), such as mobile phones and personal computers, have developed and spread rapidly to assume an essential position in our lifestyles. Simultaneously with this, ICT media are rapidly infiltrating into children’s worlds as well, and the effects have attracted great interest from society. Against these social circumstances, the Benesse Educational Research & Development Institute has conducted a survey of children from fourth grade in elementary school to second year in high school, with the aim of grasping the state of and attitudes to ICT media use.

The characteristics of this survey are as follows.

1. Allows broad capture of attitudes toward and facts about children’s ICT media use
The survey allows the capture of basic facts about the usage rate and nature of usage of ICT media, such as mobile phones and personal computers and also enables information to be gathered about children’s own attitudes. Moreover, the survey has been designed on the basis of the perspectives of communication and learning, to allow information to be gathered on actual state and attitudes from the additional perspective of differentiation of media use.

2. Allows the capture of differences in developmental stages
The survey has been conducted with the same items wherever possible over eight years from fourth grade in elementary school to second year in high school, enabling appreciation of how usage reality and attitudes differ in conjunction with growth and development.
対象時期 2008 - 2008
調査日 2008/09 - 2008/11
母集団 小学4年生~高校2年生
Fourth-grade elementary school students to second-year high school students
観察単位 個人
Individual
サンプリング方法 非確率: 有意抽出
Non-probability: Purposive
調査方法 自記式調査票:紙
Self-administered questionnaire: Paper
回収率 有効回答数: 10,267人
Valid Responses: 10,267
データタイプ 量的調査: ミクロデータ
quantitative research: micro data
データの言語 jpn
バージョン情報 1
バージョン情報更新日 2014-11-17
整理番号 0722
ID付与機関 SSJデータアーカイブ
整理番号 10.34500/SSJDA.0722
ID付与機関 DOI
整理番号 0722
ID付与機関 SSJDA
引用上の注意 〔二次分析〕に当たり、東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センターSSJデータアーカイブから〔「子どものICT利用実態調査,2008」(ベネッセコーポレーション)〕の個票データの提供を受けました。The data for this secondary analysis, "Fact-finding Survey on Children's Utilization of ICT, 2008 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives,Institute of Social Science, The University of Tokyo.
引用上の注意 When publishing the results of the secondary analysis of SSJDA dataset(s), I shall acknowledge the data source by citing as follows: The data for this secondary analysis, "Fact-finding Survey on Children's Utilization of ICT, 2008 of the survey, Benesse Corporation of the depositor," was provided by the Social Science Japan Data Archive, Center for Social Research and Data Archives, Institute of Social Science, The University of Tokyo.Note: When publishing the results of the analysis of JGSS dataset(s), I shall acknowledge the data source by copying and pasting the citation found in the "Readme" file included with my dataset(s).
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=jpn&eid=0722
関連文献URI https://ssjda.iss.u-tokyo.ac.jp/Direct/resultsearch.php?lang=eng&eid=0722
対象地域 日本
Japan
トピック 義務教育と就学前教育, 高等教育, 情報社会
Compulsory and pre-school education, Higher and further education, Information society
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-18 00:41:19.855217
Show All versions

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3

Change consent settings


Powered by WEKO3

Change consent settings